Lo Slovo na voznesenie di Kirill Turovskij: esegesi, celebrazione, parenesi

Francesca Romoli

Abstract


ABSTRACT: The present article aims at verifying an hypothesis about the signi cance of Kirill Turovskij’s homiletics within medieval East Slavic preaching of Kievan period (11th-13th centuries), doing so through the analysis of his Slovo na voznensenie (Homily for ascension). In recent studies of his Slovo na verbnoe voskresen’e (Homily for Palm Sunday) and Slovo o rasslablennom (Homily about the sick man), I explained their difference from Kievan common sermons by the chie y exegetical aim the author pursued (and the prevalence of exegetical devices within the texts). The analysis of how biblical quotations function in the Slovo na vosnesenie shows that this homily differs from the others in that it has a chie y celebratory purpose, ful lled through dramatizing devices. This insight leads me to reassess the previous hypothesis, tracing the innovation of Kirill Turovskij’s homiletics back to his cultured approach to Patristic tradition. The author plainly perceived and accepted Patristic writings as theoretical models, and was able to re-create their functional varieties – the exegetical variety, exempli ed by Patristic homilies in the Bible, and the celebratory one, exempli ed by Patristic festal homilies – thus establishing within his homiletics, as well as medieval East Slavic preaching, the Byzantine division between exegetical and festal homilies and the Western one between homily and sermon.

ABSTRACT: Il presente saggio si pone come obiettivo la veri ca dell’ipotesi sulla speci cità dell’omiletica di Kirill Turovskij nel confronto con i sermoni comuni di epoca kieviana (XI-XIII sec.) attraverso l’analisi dello Slovo na voznesenie (Omelia per l’ascensione). Recenti studi sullo Slovo na verbnoe voskresen’e (Omelia per la domenica delle palme) e sullo Slovo o rasslablennom (Omelia sul paralitico) mi hanno permesso di scorgere un nesso fra tale speci cità e la nalità esegetica di queste omelie, al cui interno prevalgono procedimenti esegetici. L’analisi delle funzioni delle citazioni bibliche nello Slovo na voznesenie, condotta in questa sede, mostra però la nalità in primo luogo celebrativa del discorso, realizzata di preferenza da procedimenti di drammatizzazione. Questo dato mi ha allora indotto a riconsiderare l’ipotesi di partenza, individuando le ragioni della speci cità dell’omiletica di Kirill Turovskij nell’imitatio ri- creativa dei testi della tradizione patristica nelle loro varietà funzionali: la varietà esegetica, esempli cata dai commentari ai libri biblici, e quella celebrativa, esempli cata dalle omelie festive. In questo modo l’omiletica di Kirill Turovskij fonda nella predicazione slava orientale dei primi secoli la distinzione (già bizantina e occidentale) fra omelie esegetiche e omelie festive.


Keyword


Predicazione slava orientale medievale, Kirill Turovskij, Slovo na voznesenie, Tipologia omiletica, Omelie esegetiche, Omelie festive, East Slavic Medieval Preaching, Kirill Turovskij, Slovo na voznesiene, Homiletic Typology, Exegetical Homilies

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ISSN 2532-6856